چگونه استاندارد و ارگونومیک بودن یک کیف یا کوله پشتی را تشخیص دهیم؟

کیفچه
آخرین بروز رسانی: 2 مهر 1403
بدون دیدگاه
4 دقیقه زمان مطالعه
کوله پشتی ارگونومیک

چگونه استاندارد و ارگونومیک بودن یک کیف یا کوله پشتی را تشخیص دهیم؟

 

کسانی که برای اولین بار نام کوله پشتی ارگونومیک به گوششان می‌خورد، شاید تصور یک کوله‌ی عجیب و غریب با ظاهری غیرمتعارف را داشته باشند؛ اما واقعیت این است که کیف و کوله‌های ارگونومیک، استانداردترین مدل این محصول به شمار می‌روند که با هدف کمک به افزایش سلامتی بدن طراحی شده‌اند. طراحی چنین محصولاتی از قبیل کوله پشتی طبی آن‌قدر حائز اهمیت است که حتی یک روز از سال به نام روز جهانی استاندارد نام‌گذاری شده تا فرصتی برای تقدیر از تلاش کارشناسانی باشد که در صنایع گوناگون نیز سلامت افراد و کیفیت کالا را در اولویت قرار می‌دهند. اما کیف‌های ارگونومیک چیست و برای چه کسانی مناسب است؟ چگونه باید ارگونومی این محصول را بررسی کرده و استاندارد بودن آن را تشخیص دهیم؟ برای پاسخ به سؤالات بالا به کیفچه همراه باشید.

 

 

برای دیدن و خرید انواع کوله پشتی با ظرفیت های گوناگون و برندهای مختلف از این لینک استفاده کنید:

                                                       کوله پشتی روزانه کوله پشتی لپ تاپ کوله کوهنوردی دسته بندی کوله مدرسه

 

کیف ارگونومیک چیست؟

برای داشتن یک کوله پشتی استاندارد یا کیفی با ارگونومی مناسب، لازم است ابتدا این محصول را بشناسید. کیف‌های ارگونومیک به مدل‌هایی گفته می‌شود که به‌طور خاص برای کاهش آسیب‌ها و فشارهای وارده بر بدن نظیر کاهش وزن کیف، استانداردسازی ابزارهای حمل (مانند دسته و بندها)، کاهش خطر آسیب‌های پوستی (با استفاده از مواد مرغوب در تولید کیف)، پیشگیری از تعریق ناشی از جنس نامناسب کیف، جلوگیری از انحراف‌های استخوانی یا مشکلات عضلانی و… طراحی و ساخته می‌شوند. چنین کوله پشتی و کیفی حمل راحت و آسانی دارد و به عنوان یک وسیله سالم و کارامد در جابجایی لوازم تحریر، ملزومات اداری، لپ تاپ و… به کار می‌رود.

 

کوله پشتی ارگونومیک

 

ویژگی کیف و کوله های استاندارد

در ساختار طراحی‌شده برای کوله استاندارد می‌توان ویژگی‌ها و خصوصیاتی را دید که در مدل‌های غیرارگونومیک دیده نمی‌شود. البته گاهی ممکن است تشخیص ویژگی‌های استاندارد به سادگی از روی ظاهر کیف و کوله امکان‌پذیر نباشد؛ اما می‌توان با مطالعه مشخصات مربوط به ارگونومی کوله پشتی در کاتالوگ محصول یا امتحان کردن کوله در حین خرید، تا حدودی از استاندارد بودن آن مطمئن شد. نکته مهمی که وجود دارد این است که کیف و کوله‌ی استاندارد برای هر کسی متفاوت است و باید متناسب با نیاز خود ویژگی‌های ارگونومی را مد نظر قرار دهد. بااین‌حال برخی از این ویژگی‌ها شامل جنس سبک و مقاوم، جیب‌های در دسترس، نوار بازو و کمری و… می‌باشد.

 

جنس سبک و مقاوم

اولین خصوصیتی که در بررسی ارگونومی کوله پشتی به آن توجه می‌شود، جنس پارچه و مواد به‌کاررفته در تولید محصول است. کوله‌ها و کیف‌هایی که بی‌دلیل با پارچه‌های ضخیم یا یراق‌آلات سنگین ساخته شده‌اند استاندارد نیستند. از طرفی مدل‌های سبکی که استحکام کافی را ندارند و زود از بین می‌روند هم در زمره نمونه‌های باکیفیت قرار نمی‌گیرند. بنابراین از معیارهای استاندارد بودن ارگونومی کیف و کوله پشتی آن است که در عین سبک بودن وزن محصول، مقاومت و ماندگاری بالایی داشته باشد و فشار زیادی را بر بدن فرد تحمیل نکند. این ویژگی در انتخاب کوله پشتی استاندارد کوهنوردی یا کوله پشتی استاندارد مدرسه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

جیب متقارن و در دسترس

ویژگی دیگری که معمولاً در یک کوله ارگونومیک به چشم می‌خورد، نحوه طراحی جیب‌ها و محفظه‌های آن است. این کیف‌ها اغلب شامل جیب‌های متقارن هستند تا به توزیع متعادل وزن در سمت چپ و راست بدن کمک کنند. همچنین جیب‌های خارجی این مدل‌ها به نحوی دوخته شده که دسترسی راحتی به آن‌ها وجود داشته باشد. بنابراین وقتی شما یک کوله پشتی ارگونومیک بر دوش می‌اندازید، حین حرکت می‌توانید بدون زمین گذاشتن آن وسایل مورد نیاز مانند بطری آب، پاوربانک و… را که در جیب‌های بیرونی گذاشته‌اید به راحتی بردارید. این کار به جلوگیری از کند شدن سرعت حرکت شما در زمان‌هایی که عجله دارید نیز کمک می‌کند.

 

بند دور سینه و کمر

از ویژگی‌های معروفی که در کوله پشتی طبی لحاظ می‌شود، تعبیه کردن یک بند دور سینه و دور کمر است. حتی برخی مدل‌ها تعدادی تسمه کوتاه دور بازو نیز دارند. این بندها و تسمه‌ها برای زمانی در نظر گرفته شده که حجم نسبتاً زیادی از وسایل سنگین را در کوله‌ی خود قرار داده‌اید. کوله پشتی استاندارد باید بتواند در چنین شرایطی هم فشار وارد بر بدن را کاهش دهد. بنابراین بستن بند کمری و سینه‌ای موجب فیت شدن و محکم نگه داشتن کوله بر سر جای خود می‌شود که از سُر خوردن و فشار بر مهره‌ها جلوگیری می‌کند. از طرفی کمربند کوله‌ها بخش زیادی از وزن را روی لگن و پاها پخش می‌کند تا فشار از ستون فقرات برداشته شود.

 

اسفنج و پد نرم

حتماً شنیده‌اید که هر کیف ارگونومیک در بدنه و دسته یا بندهای خود دارای پدهای نرم و اسفنجی است. این اسفنج یا پد طبی به عنوان لایه‌ای نرم و محافظ، در بدنه کوله (قسمت پشتی و مماس بر پشت کمر) یا در داخل بندهای رودوشی (محل قرار گرفتن بندها بر شانه) جای می‌گیرد. استفاده از لایه‌های محافظ نرم در طراحی کوله پشتی ارگونومیک دلایل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها باید به محافظت از بدن در برابر اشیای فلزی و تیز داخل کیف یا کوله، حفظ لطافت پوست و جلوگیری از پوسته‌پوسته شدن یا قرمزی و تورم آن، کاهش فشار بر شانه یا مهره‌های کمر و… اشاره کرد. لازم به ذکر است که برخی از این اسفنج‌ها قابل تعویض نیز می‌باشند.

 

بند شانه ای عریض

مسئله‌ی مهمی که شما به عنوان خریدار باید هنگام خرید کوله پشتی ارگونومیک در نظر بگیرید، توجه به عرض بندهای شانه‌ای آن است. گفته می‌شود پهنای استاندارد بندهای رو دوشی یک کوله‌پشتی دست‌کم ۵ سانتی‌متر می‌باشد. البته برای افرادی با جثه‌های بزرگ بهتر است این مقدار بیشتر بوده و برای خردسالان می‌تواند اندکی کمتر باشد. همچنین یک کیف استاندارد در مدل‌های دوشی یا شانه‌ای، می‌بایست از تسمه رودوشی پهن و عریضی برخوردار باشد. این ویژگی، از فشار نقطه‌ای و شدید وزن کیف یا کوله بر بدن می‌کاهد و از ماندن جای رد بندها بر شانه جلوگیری می‌کند. ضمناً روی دوش انداختن و زمین گذاشتن کیف و کوله را هم آسان‌تر می‌سازد.

 

نوار شبرنگ

ویژگی دیگری که در مبحث کوله پشتی ارگونومی مهم است، وجود نوارهای شبرنگ در آن است. در واقع طبیعت‌گردهایی که به دنبال یک کوله استاندارد کوهنوردی هستند یا والدینی که با هدف افزایش امنیت فرزندشان می‌خواهند یک کوله پشتی ارگونومیک مدرسه بخرند، خوب است به این ویژگی توجه کنند. در بحث کوله ارگونومی وجود این‌نوارها به افزایش ایمنی تردد در مکان‌های تاریک یا حین ساعات شب کمک می‌کند و با بازتاب نور چراغ‌ها و ماشین‌ها، از برخورد آن‌ها با فرد تا حد زیادی پیشگیری می‌نماید. اگرچه همه کیف‌ها این نوارها را ندارند، اما اگر وجود آن برایتان مهم است می‌توانید جداگانه هم بخرید و به سطح کوله‌تان بدوزید.

 

توری عرق گیر و تهویه هوا

خصوصیت پرکاربرد و رایج دیگر در کوله پشتی ارگونومیک استفاده از لایه‌های توری خاصی در بدنه و به‌ویژه دیواره‌ی پشتی کوله‌ها است که علاوه بر کمک به تهویه و گردش هوا، از عرق کردن پشت بدن و کوله جلوگیری می‌کند. این ویژگی زمانی اهمیت دارد که شما می‌خواهید کوله پشتی طبی خود را در یک منطقه گرمسیری یا فصول گرم سال برای مدت طولانی (مثلاً چند ساعت) روی دوش بیندازید و حرکت کنید. همچنین اگر دچار مشکلات پوستی مانند انواع حساسیت یا آلرژی فصلی هستید بهتر است از کیف و کوله‌ای با این مشخصات استفاده کنید تا خطر شکل‌گیری و تشدید آسیب‌های پوستی در شما را به حداقل برساند.

 

مزایای کیف های استاندارد چیست؟

امتیازات زیادی باعث می‌شود که ما خرید یک کوله پشتی استاندارد یا یک کیف استاندارد مدرسه را به شما پیشنهاد کنیم. حتماً تا این‌جای کار و با مطالعه‌ی ویژگی‌های کیف‌های استاندارد متوجه شده‌اید که چه فوایدی از خرید آن‌ها حاصلتان می‌شود. در واقع اصلی‌ترین مزایای یک کیف ارگونومیک فارغ از زیبایی ظاهری یا تناسب آن برای حمل وسایل گوناگون، کمک به تجربه‌ی یک روزمرگی دلپذیر بدون خستگی از جابجایی مداوم آن است! کیف‌ها و کوله‌های ارگونومیک با این رسالت ساخته می‌شوند که برای شما امکان حفظ سلامتی، تطبیق‌پذیری، حفظ انرژی، ارائه‌ی گنجایش بیشتر و همچنین سهولت حمل را به ارمغان آورند.

 

کوله پشتی استاندارد

 

حفظ سلامتی

آن‌چه یک مشتری از کوله استاندارد خود انتظار دارد، در درجه اول حفظ سلامتی‌اش است. طراحان و تولیدکنندگان با در نظر گرفتن نکات پزشکی و فیزیولوژیک برای خریدارانی از هر جنسیت و هر سن و سال، مدل‌هایی را می‌سازند که کمترین فشار را بر شانه، گردن و ستون فقرات وارد سازد. اگر این خصوصیت در ارگونومی کوله پشتی لحاظ شود، حتی با حمل طولانی‌مدت آن هم دچار خستگی مزمن یا مشکلاتی همچون گردن درد، کشیدگی ماهیچه‌ها، احساس درد در کمر و… نخواهید شد. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، حین سفارش و خرید باید مطمئن شوید که کیف ارگونومیکی دلخواهتان زنانه است یا مردانه و برای کودکان و نوجوانان طراحی شده یا جوانان و بزرگسالان؟

 

تطبیق پذیری

مسئله‌ی دیگر در بررسی ارگونومی کوله پشتی آگاهی از میزان تطبیق‌پذیری آن است. البته این ویژگی را می‌توان در کوله‌ها و کیف‌های غیر ارگونومیک هم مد نظر قرار داد. منظور از تطبیق پذیری آن است که ببینید آیا این کوله صرفاً برای کاربرد خاصی طراحی شده یا می‌توان از آن در موقعیت‌های گوناگون استفاده کرد؟ به عنوان مثال ممکن است ارگونومی کیف و کوله پشتی به نحوی طراحی شده باشد که فقط برای حمل لپتاپ به درد بخورد. اما برخی از کیف‌های ارگونومیک را می‌توان در مدرسه و دانشگاه، اداره و محل کار، سفرهای کاری کوتاه و بلند، تردد روزانه در شهر و حتی گردش در طبیعت و رفتن به مسافرت‌های تفریحی استفاده کرد.

 

حفظ انرژی

دلیل آن‌که کوهنوردان بیش از دیگران به سراغ کوله ارگونومیک می‌روند، قابلیت این محصول در حفظ انرژی آنان است. صعود به قله‌های کوتاه و بلند یا حتی پیاده‌روی در طبیعت ناهموار جنگل و بیابان، به خودی خود موجب صرف انرژی زیاد و خستگی زودهنگام عضلات کمر و پاها می‌شود. هنگامی که یک کوله پشتی ارگونومیک را در چنین موقعیت‌هایی با خود به همراه ببرید، دیگر افت انرژی ناشی از حمل کوله نیز به کاهش توان و نیروی شما اضافه نمی‌شود و بنابراین کیفیت سفرتان افزایش می‌یابد. البته باید توجه کنید که در استانداردترین کیف‌ها هم نباید وسایلی با بیش از حجم و وزن قابل تحمل کیف حمل شود؛ زیرا ضمن خسته کردن فرد به پاره شدن و آسیب‌دیدگی محصول منجر خواهد شد.

 

گنجایش بیشتر

فرقی نمی‌کند کوله پشتی طبی خریده باشید یا یک کوله معمولی روزانه؛ در هر حال گنجایش و ظرفیت آن روی کارایی محصول اثر می‌گذارد. تولیدکنندگان ایرانی و خارجی کیف‌های ارگونومیک، همواره این ویژگی را به خوبی در محصولات خود لحاظ می‌کنند تا کیف‌های استانداردشان حداکثر ظرفیت ممکن را برای کاربر به ارمغان بیاورد. به همین دلیل است که شما می‌بینید یک کوله پشتی استاندارد دارای تعداد بیشتری از جیب‌های بیرونی در اطراف خود می‌باشد و حتی درون آن نیز اغلب بیش از یک محفظه تعبیه شده است. ضمناً در بسیاری از این کوله‌ها و کیف‌ها زیپ‌هایی وجود دارد که حجم کوله را در صورت نیاز کاهش یا افزایش می‌دهد.

 

سهولت جابجایی

آخرین فایده و مزیت کیف ارگونومیک برای کاربران، امکان حمل راحت و آسان در مقایسه با دیگر نمونه‌ها است. بیشتر کیف‌های استاندارد دارای یک بالشتک اسفنجی یا بالونی (کیسه‌ای حاوی هوا و مسدودشده از تمام جهت‌ها) هستند که تکیه‌گاه نرمی را در پشت کمر فرد به وجود می‌آورد. در کنار آن، وجود بندها و تسمه‌های مناسب در طراحی کوله پشتی ارگونومیک و شکل هندسی استاندارد و حرفه‌ای آن‌ها موجب شده که جابجایی این کیف‌ها به سهولت انجام گیرد. با توضیحات فوق، تفاوتی نمی‌کند که شما در سلامتی کامل به سر ببرید یا دارای مشکلات عضلانی باشید؛ در هر حال خرید چنین کوله‌ای برایتان مفید و حتی ضروری است.

 

کوله پشتی دو بندی بهتر است یا تک بندی؟

گاهی ممکن است در خرید کوله پشتی ارگونومیک این سؤال پیش بیاید که کوله‌ها و کیف‌های دوبندی بهتر هستند یا مدل‌های یک‌طرفه و تک‌بندی؟ باید گفت اکثر کوله‌ها (به‌ویژه مدل‌های ارگونومیک) دو بند شانه‌ای دارند و حتی روی دوش انداختن کوله‌های دو بندی با یک بند آن‌ها نیز توصیه نمی‌شود. این کار به دلیل نامتوازن ساختن وزن وارد بر بدن، خطر انحراف در ستون فقرات را افزایش می‌دهد. از طرفی یک کیف استاندارد از نوع رودوشی اگرچه فقط یک تسمه بلند برای انداختن بر روی شانه دارد، اما همان را نیز باید به شکل متعادلی استفاده کرد. به این معنی که به جای انداختن تسمه بر شانه‌ی چپ یا راست، بهتر است آن را به‌طور مورب بر شانه بیندازید.

 

عوارض کیف های غیر استاندارد

این‌که محصولی به عنوان کوله پشتی ارگونومی معرفی نشود لزوماً به معنای غیر استاندارد بودن آن نیست؛ بااین‌حال در مدل‌هایی که ارگونومیک بودن آن‌ها تأیید نشده نمی‌توان از عدم بروز عوارض احتمالی مطمئن بود. حمل کوله‌ها و کیف‌های غیراستاندارد می‌تواند پیامدهای بدی را به دنبال داشته باشد که برخی از آن‌ها در کوتاه‌مدت و برخی در بلندمدت ظاهر می‌شوند. توجه به مبحث کوله ارگونومی از آن جهت مهم است که این خطرات و عوارض را به حداقل می‌رساند و شما را از مراجعه به پزشک و فیزیوتراپ بی‌نیاز می‌کند. از رایج‌ترین عوارضی که با حمل کیف‌های غیرمناسب به وجود می‌آید باید به آسیب‌های عصبی، عروقی، ماهیچه‌ای و استخوانی اشاره کرد.

 

مشکلات عصبی

خریدن و به کار بردن یک کوله پشتی ارگونومیک مانع از فشار بر رگ‌های عصبی شما می‌شود و از بروز شوک‌های عصبی کوچک و بزرگ جلوگیری می‌کند. این در حالی است که کیف‌ها و کوله‌های غیراستاندارد با فشار بر سیستم عصبی بدن می‌توانند موجب بروز اختلالاتی همچون گزگز کردن دست و شانه‌ها، بی‌حس شدن ماهیچه‌ها، خستگی مفرط، ضربان عصبی در دست‌ها و گردن و… شوند. امتیاز کوله پشتی طبی آن است که نه‌تنها جنس بدنه و قطعات به‌کاررفته در آن سبک و مرغوب است؛ بلکه به شکلی طراحی و ساخته شده که فشار وزن خود را بر مسیر رگ‌های اعصاب وارد نکند و به حفظ آرامش فرد در طول حمل کوله کمک نماید.

 

مشکلات عروقی

عارضه دیگری که با حمل کوله پشتی استاندارد می‌توان از آن پیشگیری کرد، اختلالات عروقی نظیر گرفتگی رگ‌های خونی است. این اختلال هم مشابه آسیب‌دیدگی رگ‌های عصبی، در اثر طراحی غیراستاندارد بندها یا بدنه‌ی نامناسب کیف و کوله‌پشتی به وجود می‌آید. چنین مشکلی می‌تواند موجب کاهش خونرسانی به دست‌ها و سرانگشتان شود و به خستگی و احساس درد یا فشار در عضلات بیانجامد. کیف ارگونومیک به دلیل طراحی مناسب خود و وجود لایه‌های نرم و محافظ، حتی از مویرگ‌های سطحی هم حفاظت می‌کند و به همین دلیل است که پس از حمل آن، اثری از ورم و قرمزی در سطح پوست دیده نمی‌شود.

 

مشکلات عضلانی

علت استقبال بسیاری از مشتریان از کوله استاندارد آن است که این محصول تا حد زیادی مشکلات عضلانی را کاهش می‌دهد و حتی آن‌ها را در طولانی‌مدت برطرف می‌کند. کیف‌های غیر ارگونومیک ممکن است موجب کوفتگی عضلات شوند که اثر آن با کبودی در محل تماس و احساس درد در گردن، شانه‌ها، بازوها و… مشخص می‌شود. همچنین غیراستاندارد بودن ارگونومی کوله پشتی می‌تواند به کشیدگی ماهیچه‌ها منجر گردد که گاهی فرد را خانه‌نشین می‌کند و مانع از توانایی حمل کوله برای چند روز می‌گردد. در چنین شرایطی مجبور خواهید بود از کمپرس سرد یا گرم برای درمان خود استفاده کنید و تا مدتی از حمل لوازم سنگین خودداری نمایید.

 

مشکلات استخوانی

عامل دیگری که در بررسی ارگونومی کوله پشتی بسیار اهمیت دارد، عدم تأثیرگذاری آن بر اسکلت و استخوان‌بندی بدن است. شاید باورپذیر نباشد، اما حتی یک کوله پشتی نامناسب هم می‌تواند در درازمدت به انحراف ستون فقرات یا بیرون‌زدگی مهره‌ها و بروز دیسک کمر منجر شود. اگر ارگونومی کیف و کوله پشتی مناسب نباشد خطر قوز کمر را به دنبال خواهد داشت و حتی پس از مدتی روی راه رفتن شما اثر می‌گذارد و انحراف در قدم برداشتن را به دنبال می‌آورد. بنابراین مهم است که در سفرهای کوتاه یا بلند، انواع کیف‌های استاندارد نظیر کوله استاندارد اربعین یا کوله کمپینگ ارگونومیک را به جای کیف‌های معمولی به کار ببرید.

 

راهنمای حمل کوله های استاندارد

حتماً می‌دانید که حتی در صورت خرید یک کوله ارگونومیک هم توجه به حمل صحیح آن ضرورت دارد؛ زیرا عدم رعایت این نکته اثرات مثبت کوله را از بین می‌برد و باز هم عوارض احتمالی را به دنبال می‌آورد. از مهم‌ترین نکات ارگونومی استفاده از کوله پشتی سلامت و بهداشت این است که آن را بیش از توان جسمی خود پر نکنید. حتی کوله پشتی ارگونومیک را نیز نباید بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن بدن سنگین کرد. سپس برای حمل آن از سطوح مرتفع نظیر سطح یک میز کمک بگیرید یا در صورت برداشتن از روی زمین، ابتدای پاهای خود را خم کنید و پس از انداختن کوله بر دوشتان، بلند شوید. طول بندها را هم طوری تنظیم کنید که بالای کوله کمی پایین‌تر از گردن و زیر کوله هم در گودی کمرتان قرار گیرد.

 

بررسی ارگونومی کوله پشتی

 

خرید کوله پشتی ارگونومیک

با توجه به ویژگی‌های ظاهری متعددی که در طراحی کوله پشتی ارگونومیک لحاظ می‌شود، به سادگی می‌توان نسبت به خرید اینترنتی آن نیز اقدام کرد. در هر حال، چه در خرید حضوری و چه در سفارش آنلاین لازم است چند نکته مهم را در نظر بگیرید. اول آن که توجه به طرح و رنگ کوله یا کیف را به گام آخر موکول کنید و ابتدا از استاندارد بودن ساختار محصول مطمئن شوید. در سفارش محصول اطمینان پیدا کنید که با فیزیک جسمی شما تناسب داشته باشد و موارد اختصاصی مانند بیماری‌های احتمالی خود یا قد و وزن و… را در نظر بگیرید.

 

قیمت کیف های ارگونومیک چند است؟

بدیهی است که یک کیف استاندارد قیمت بیشتری نسبت به مدل‌های معمولی یا بی‌کیفیت دارد. گران بودن محصولات ارگونومیک در مقایسه با دیگر نمونه‌ها به دلیل ویژگی‌های ظریف و دقیقی است که در تولید آن‌ها در نظر گرفته شده تا به حفظ سلامتی افراد کمک کند. وجود این ویژگی در کوله پشتی ارگونومی ارزش مادی و غیرمادی زیادی دارد و باعث می‌شود بسیاری از خریداران حاضر باشند هر مبلغی را بابت هزینه کیف‌های ارگونومیکی بپردازند تا از هزینه‌های درمان در آینده کم کنند! بنابراین اگرچه کوله‌های ارگونومیک چندان ارزان نیستند، اما خریدن آن‌ها به دلیل امتیازاتی که دارند کاملاً به‌صرفه و اقتصادی است و به همه افراد توصیه می‌شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله به اهمیت مبحث کوله ارگونومی پرداخته شد و ویژگی‌های محصولات استاندارد حوزه‌ی کیف و کوله‌پشتی مورد بررسی قرار گرفت. دانستیم که حتی یک کوله استاندارد مدرسه هم می‌تواند از عوارض و آسیب‌های زیادی جلوگیری کند که شاید دیگر کیف‌ها قابلیت آن را نداشته باشند. عدم استفاده از کوله استاندارد در بلندمدت به مشکلاتی می‌انجامد که شاید دیگر درمان‌پذیر نبوده و پیامدهایی دائمی را گریبان‌گیر فرد کند. به همین دلیل توصیه می‌شود با در نظر گرفتن تمام خصوصیات کوله‌ها و کیف‌های استاندارد، مناسب‌ترین مدل را برای خود بخرید و از به کار بردن محصولات بی‌کیفیت و نامرغوب اجتناب کنید.

 

 

برای دیدن و خرید انواع کوله پشتی با ظرفیت های گوناگون و برندهای مختلف از این لینک استفاده کنید:

                                                       کوله پشتی روزانه کوله پشتی لپ تاپ کوله کوهنوردی دسته بندی کوله مدرسه

 

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.