راهنمای نگهداری از انواع کیف چرمی!

کیفچه
آخرین بروز رسانی: 31 تیر 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
راهنمای نگهداری از انواع کیف های چرم

راهنمای نگهداری از انواع کیف چرمی

دیدن کیف‌های چرمی شیک و باکیفیتی که بسیاری از افراد در استایل‌های روزمره خود به کار می‌برند، هر فردی را علاقه‌مند به داشتن دست‌کم یک کیف چرمی می‌کند. این محصول به دلیل هماهنگ شدن با پوشش‌های رسمی و مجلسی، یک کیف همه‌کاره به شمار می‌رود که تقریباً هرگز از مد نمی‌افتد و برای هر سنی مناسب است. اگرچه ممکن است انتخاب بهترین و مناسب‌ترین کیف چرم کار آسانی باشد، اما نگهداری از آن ساده نیست و نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. اگر قصد دارید اصول مراقبت از انواع کیف چرم طبیعی، چرم مصنوعی و… را یاد بگیرید، با این مقاله در کیفچه همراه باشید.



چرم طبیعی چیست؟

حتماً شما هم هنگام مقایسه محصولات، متوجه ظاهر متفاوت کیف‌های چرمی شده‌اید. چرم طبیعی که از منابع موجود در طبیعت نظیر پوست گاو و شتر تهیه می‌شود، یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین پارچه‌های استفاده‌شده در ساخت انواع کیف است. این ماده، از هزاران سال پیش در تولید محصولات گوناگونی همچون کفش، لباس، جلد کتاب و… کاربرد داشته و دوام بالا و ماندگاری طولانی‌مدت آن همواره زبانزد بوده است. امروزه نیز به دلیل ظاهر شیک و کیفیت بالا، استفاده از آن در تولید انواع کیف زنانه و مردانه رونق یافته و به یکی از پرطرفدارترین محصولات در بین خانم‌ها و آقایان تبدیل شده است.



نحوه تولید چرم طبیعی

فرقی نمی‌کند تولیدکننده به دنبال ساخت یک کیف چرمی کوچک باشد یا یک کیف بزرگ و جادار؛ در هر حال برای استفاده از چرم طبیعی در محصول خود باید به سراغ چرم‌های دباغی‌شده برود. منظور از دباغی، خیساندن پوست حیواناتی نظیر گاو، گوسفند، بز، شتر، کروکودیل، شترمرغ، مار و… در برخی مواد شیمیایی و گیاهی و سپس انجام فرایندهایی بر روی آن است تا دوام و ماندگاری‌اش بالا برود. این کار ضمن افزایش طول عمر کیف‌های چرمی منجر به زیبایی بیشتر آن و حفظ جلوه‌ی ظاهری محصول می‌شود و بنابراین در اثر آسیب‌های مختلف، کمتر تغییر را متحمل می‌گردد.



راهنمای نگهداری از انواع کیف چرمی

 

انواع چرم طبیعی

تنوع چرم‌های طبیعی به‌کاررفته در مدل‌های مختلف کیف زنانه و مردانه، علاوه بر نوع پوست هر حیوان، به نحوه تهیه چرم هم بستگی دارد. به طور کلی، انواع چرم طبیعی را می‌توان در سه دسته سبک، نیمه‌سنگین و سنگین جای داد. بسته به این که جنس و ضخامت پوست مورداستفاده چگونه باشد و مراحل دباغی از قبیل شست‌وشو، آهک‌دهی، موگیری، آنزیم‌دهی، برش و تراش، رنگ‌آمیزی و براق کردن به چه نحوی انجام گیرد، یکی از این سه نوع چرم به دست می‌آید که هر کدام برای تولید مدل خاصی از کیف‌های دستی، دوشی، کوله‌ای و… مناسب‌تر است. در ادامه، به معرفی این سه دسته پرداخته می‌شود.



چرم سبک

اگر می‌خواهید در حین سفارش و خرید کیف‌های چرمی از نوع چرم آن مطلع شوید، نگاهی به مشخصات پوست حیوان به‌کاررفته در آن بیندازید. چرم سبک از پوست دام‌هایی مانند گوسفند، بره، بز و بزغاله به دست می‌آید و به دلیل نازکی و لطافت، بیشتر در ساخت انواع لباس و دستکش استفاده می‌شود. کالاهای ساخته‌شده از این چرم، جزو محصولات با کیفیت متوسط به شمار می‌روند و معمولاً قیمت آن‌ها نیز مناسب‌تر از دیگر مدل‌ها است. این نوع چرم برای کیف‌های دستی و رو دوشی کوچک تا بزرگ مناسب است و به دلیل وزن اندک، فشار کمی به بدن وارد می‌سازد.



راهنمای نگهداری از چرم سبک

باید دانست بالا بودن قیمت کیف‌های چرمی مردانه و زنانه -چه در چرم‌های سبک و چه سنگین- به معنای عدم نیاز به نگهداری اصولی از آن‌ها نیست. لذا راهکارهای زیر می‌تواند عمر کیف ساخته‌شده از چرم سبک را تا حد زیادی بالا ببرد:

  • اسپری کردن روغن مخصوص به روی کیف
  • شست‌وشوی لکه‌های مقاوم ایجادشده بر روی کیف توسط یک خشک‌شویی تخصصی
  • استفاده از مجلات لوله‌شده یا بالشتک‌های مناسب داخل کیف برای نگهداری طولانی‌مدت در کمد
  • عدم استفاده از کاور یا پوشاننده‌ی پلاستیکی بر روی محصول
  • نگهداری در محیط‌های خنک و بی‌نور
  • عدم قراردهی طولانی‌مدت در معرض نور خورشید یا مکان‌های خیس
 
 

نگهداری از کیف چرم زنانه


چرم نیمه سنگین

استفاده از چرم نیمه سنگین در ساخت برخی انواع کیف نظیر کیف‌های دوشی و کوله پشتی کاربرد چندانی ندارد؛ چراکه بسیار نایاب و همچنین گران قیمت است. این نوع چرم از پوست حیواناتی مانند شترمرغ و کروکودیل به دست می‌آید و یک ماده لوکس و جذاب به شمار می‌رود. چرم‌های نیمه‌سنگین دارای وزن متوسطی هستند و معمولاً ظاهر آن‌ها طرح‌دار است. بنابراین به‌کاربردن آن‌ها در تولید کیف‌های زنانه و دخترانه موجب شکل‌گیری محصول لاکچری و متفاوتی با نقش‌های طبیعی می‌گردد. لازم به ذکر است که استفاده از چرم نیمه سنگین در ساخت لوازم خانگی و دکوراسیون منزل کاربرد بیشتری دارد.



راهنمای نگهداری از چرم نیمه سنگین

در صورتی که کیف دلخواه شما از چرم نیمه سنگین ساخته شده باشد، باز هم نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد تا دوام و ماندگاری خود را برای مدتی طولانی حفظ کند. بهتر است شیوه نگهداری از این چرم را از فروشنده بپرسید، اما اغلب روش‌های زیر به کمکتان می‌آید:

  • پاک‌سازی با روغن مخصوص و دستمال نرم
  • جلوگیری از نشستن گرد و خاک زیاد بر روی سطح خارجی کیف به مدت طولانی
  • دور نگه داشتن از اشعه مستقیم خورشید یا مکان‌های پرحرارت
  • مراقبت در برابر اشیای فلزی، تیز و برّنده
  • پاک‌سازی شیارهای سطحی چرم با یک گوش‌پاک‌کن آغشته به روغن یا محلول مناسب


چرم سنگین

شاید بتوان گفت پرفروش‌ترین مدل کیف‌های چرمی دخترانه و پسرانه از نظر جنس بدنه، کیف‌های ساخته‌شده از چرم سنگین مانند چرم گاوی است. این نوع چرم معمولاً ظاهر درخشان و برّاقی دارد؛ اما برخی از مدل‌های آن هم بر اساس نوع دباغی، مات و کدر است. چرم سنگین دارای استحکام و دوام بسیار زیادی می‌باشد و در برابر ضربات سطحی و معمولی آسیب خاصی نمی‌بیند. اگرچه محصولات ساخته‌شده از چرم سنگین هم مانند سایر نمونه‌ها دارای قیمت نسبتاً زیادی هستند، اما به دلیل طول عمر بالا و مقاومت بی‌نظیرشان می‌توانند به عنوان محصولی به‌صرفه تا سال‌ها مورد استفاده قرار گیرند.



راهنمای نگهداری از چرم سنگین

ممکن است حین خرید مدل‌های گوناگون کیف چرم از برندهای اصل و شناخته‌شده، یک کاتالوگ یا بروشور راهنمای استفاده و نگهداری از آن نیز در اختیارتان قرار گیرد. این بروشور علاوه بر ذکر ویژگی‌های جنس محصول اعم از چرم سنگین یا سبک، نکاتی را برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی زودهنگام کیف بیان می‌کند که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خودداری از شست‌وشوی کیف با آب و شوینده‌های صنعتی نظیر صابون
  • نگهداری کیف ساخته‌شده از چرم طبیعی در محیط‌های تاریک و خشک برای جلوگیری از کپک زدن
  • عدم استفاده از کیف در محیط‌های بارانی
  • حفظ درخشندگی و لطافت سطح چرم با استفاده از افشانه روغنی مخصوص


 راهنمای نگهداری از چرم مصنوعی


چرم مصنوعی چیست؟

در فروشگاه آنلاین کیف می‌توانید مدل‌هایی از کیف‌های دوشی، کوله‌ای دستی و… را ببینید که از چرم مصنوعی ساخته شده‌اند. این چرم در واقع از الیاف پلیمری و پلاستیکی به دست می‌آید و دارای بافت طبیعی یا بوی مخصوص (مانند چرم طبیعی) نیست. چرم مصنوعی اغلب حاصل افزودن یک لایه از اسفنج PVC یا پلی اورتان روی پارچه است و وزن سبک‌تری دارد. بافت یک‌دست آن موجب شده که از این ماده در ساخت انواع کیف‌های کوچک دستی و جیبی تا کیف‌های شانه‌ای بزرگ و کیسه‌ای استفاده شود. استفاده از این چرم می‌تواند نیاز به کشتار حیوانات برای دستیابی به چرم طبیعی را کم کند، اما تجزیه‌پذیری آن در طبیعت دشوار است و زباله‌ای ماندگار به حساب می‌آید.



راهنمای نگهداری از چرم مصنوعی

در صورتی که یک کیف روزمره زنانه یا مردانه از چرم مصنوعی ساخته شود، حساسیت‌های کمتری در مراقبت از آن وجود خواهد داشت. اما این به معنای عدم نیاز به مراقبت نیست. به طور کلی، کیف‌های تهیه‌شده از چرم مصنوعی با راهکارهای زیر ماندگارتر می‌شوند:

  • لکه‌برداری فوری آلودگی‌های روی کیف با دستمال مرطوب یا آب و صابون
  • خودداری از تا کردن مکرر بدنه‌ی کیف
  • عدم قراردهی طولانی‌مدت در معرض نور مستقیم آفتاب
  • گذاشتن کاغذ مچاله‌شده درون کیف در صورت عدم استفاده از آن به مدت چند هفته یا بیشتر
  • تعمیر پارگی یا خرابی‌های کیف توسط یک تعمیرکار متخصص
  • عدم حمل وسایل بسیار سنگین در آن


چرم گیاهی چیست؟

شاید نام چرم گیاهی را در میان مدل‌های مختلف کیف‌های پسرانه و دخترانه کمتر شنیده باشید. برخی این محصول را در زمره چرم‌های طبیعی می‌دانند و برخی دیگر، آن را در دسته‌بندی جداگانه‌ای قرار می‌دهند. دباغی چرم‌های گیاهی یا وگان اغلب توسط مواد گیاهی و حیوانی انجام می‌شود و محلول‌های شیمیایی کمتری در آماده‌سازی آن‌ها به کار می‌رود. پیش از اقدام به خرید هر نوع کیف ساخته‌شده از چرم گیاهی خوب است بدانید که این ماده، در تولید زره‌های سربازان یا اتصالات کتاب‌ها نیز کاربرد داشته و سبکی و سادگی آن همواره مورد توجه بوده است.



راهنمای نگهداری از چرم گیاهی

در کنار مناسب بودن قیمت کیف‌های ساخته‌شده از چرم گیاهی، ویژگی‌های دیگری همچون سازگاری آن با طبیعت و عدم ایجاد حساسیت پوستی برای انسان را می‌توان در زمره خصوصیات مثبت این چرم قلمداد کرد. بااین‌حال، نگهداری چرم وگان هم نیازمند توجه به نکات زیر است:

  • بررسی اصل بودن محصول با امتحان انعطاف‌پذیری و اطمینان از رنگ قهوه‌ای آن
  • دور نگه داشتن از آب به دلیل پایداری اندک چرم و تغییر رنگ پس از خیس شدن
  • خشک کردن اصولی درصورت خیس شدن به‌منظور کاهش چروک و جلوگیری از زبر شدن چرم
  • اطمینان از مقدار کافی پوست به‌کاررفته در محصول در صورت بالا بودن قیمت کیف
  • دور نگه داشتن از حرارت به‌ویژه آب گرم برای جلوگیری از ژلاتینی و شکننده شدن محصول


سخن پایانی

تمام پارچه‌ها و الیاف به‌کاررفته در تولید انواع کیف، نیازمند مراقبت‌های مختص خود هستند تا برای مدت طولانی‌تری دوام و ماندگاری‌شان را حفظ کنند. اما این موضوع درمورد چرم‌های طبیعی اهمیت بیشتری دارد و باید با دقت مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا چرم حیوانی به برخی ویژگی‌های آب و هوایی حساس است و ممکن است دچار خرابی شود. لازم به ذکر است که نکات اشاره‌شده در این مقاله به عنوان راهکارهای عمومی و فراگیر نگهداری از چرم شناخته می‌شوند؛ اما حین خرید هر کیف با اطلاع از نوع چرم آن می‌توان روش‌های نگهداری دقیق‌تری را آموخت و به کار برد.


 

 مجموعه ای از بهترین برندهای کیف چرم مردانه و کیف چرم زنانه در کیفچه!

آیکون کیف چرم مردانهآیکون کیف چرم زنانه 

        کیف چرم مردانه                  کیف چرم زنانه

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.