نکات مهم خرید کوله کوهنوردی که باید در نظر بگیرید!

کیفچه
18 مهر, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
نکات مهم خرید کوله پشتی کوهنوردی

هنگام خرید کوله کوهنوردی که هر کوهنورد آن را در نظر می گیرد اینها هستند:

نکات مهم خرید کوله کوهنوردی، شکل ظاهری، اندازه، راحتی و سبکی جهت حمل‌ونقل آسان و نیز فضایی (لیتر) که برای حمل لوازم سنگین و سبک مناسب می باشد.

لازم به ذکر است که کوله کوهنوردی از سایر کوله‌ها متمایز و متفاوت است. در این مقاله تمامی این موارد را بررسی خواهیم نمود.

ویژگی های کوله کوهنوردی

از نکات مهم خرید کوله کوهنوردی این است که بدانید خرید کوله پشتی ارتباط مستقیمی با فعالیت شما دراد!

خرید کوله کوهنوردی در قدم اول به نوع سبک کوهنوردی شما بستگی دارد. ویژگی‌های کوله کوهنوردی با کوله‌هایی مانند کوله کوه‌پیمایی، کوله یک یا چند روزه متفاوت می باشد.

اگر اهل کوهنوردی در کوه‌های صخره‌ای و برفی هستید، بادوام‌تر بودن پارچه کوله شرط مهم میباشد.

اگر از کوه‌های یخ‌زده و آبشارهای یخی بالا می‌روید، اتصالات نگهدارنده مربوط به ابزارهای یخ‌نوردی مانند تبر یخ و طراحی ضدآب کوله اولویت خواهد داشت.

اگر برای صعود و سنگ‌نوردی می‌روید، کوله ای با پارچه سبک‌تر و مقاوم دربرابر ساییدگی میتواند کمک یار شما باشد.

انواع کوله پشتی

انواع کوله پشتی کوهنوردی از نظر کاربرد:

کوله پشتی اکسپدیشن:

این کوله‌ها برای صعودهای دشوار و طولانی مدت استفاده می‌گردند. بسیار بزرگ و جادار بوده و قابلیت حمل وسایل بسیار زیادی را دارا هستند و به خاطر دوام عالی برای حمل بارهای سنگین بهینه سازی شده‌اند

کوله پشتی سبک:

کوله پشتی سبک این کوله‌ها برای کوهنوردی‌های کوتاه و تمرینی ساخته شده‌اند. بسیار سبک و کوچک هستند و برای حمل وسایل سبک مناسب می باشند.

کوله پشتی هیدراتاسیون:

کوله پشتی هوازی برای تمرینات و صعودهای کوتاه و سبک استفاده می شود. دارای بطری آب درون کوله بوده که در زمان تمرینات و کوهنوردی می‌توان از آن استفاده نمود.

کوله پشتی نیمه سبک:

خرید کوله پشتی کوهنوردی نیمه سبک برای صعودهای یک روزه مناسب می باشند. حجم کمی داشته و برای حمل وسایل لازم برای یک روز مناسب می باشند.

کوله پشتی بادوام:

این کوله‌ها برای کوهنوردی‌های بلند مدت و یا ماندن در طبیعت ساخته شده‌. این کوله‌ها دارای پارچه‌ای قوی و محکم می باشد که در شرایط سخت و خشن دچار آسیب نمی‌شوند.

کوله پشتی ارتشی:

مقاوم‌ترین نوع کوله پشتی کوهنوردی می باشد و برای افراد حرفه‌ای طراحی گشته که عادت به ماندن در شرایط بسیار سخت و دشوار مثل محیط‌های جنگی دارند این مدل کوله ضد آب است و فریم آن بسیار مقاوم و قابل تنظیم است.

انواع فریم در کوله پشتی کوهنوردی:

کوله‌پشتی‌های فریم دار:

این نوع کوله‌پشتی برای حمل بارهای سنگین برای زمان طولانی طراحی شده است. طراحی آنها شامل چهار پایه است که به عنوان فریم عمل می‌نمایند و موجب توزیع بار بر روی سر و کمر کوهنورد می‌گردند. علاوه بر آن، این کوله‌پشتی دارای سیستم تنظیم کمربند بوده که به حمل کننده اجازه می‌دهد بار را به صورت صحیح بر روی بدنش توزیع کند.

کوله‌پشتی‌های بدون فریم:

این نوع کوله‌پشتی برای بارهای سبک و کمتر از ۱۰ کیلوگرم مناسب می باشد. طراحی آنها شامل یک کیسه بزرگ است که به کمک بندهای شانه و کمر قابل حمل می باشد. کوله پشتی کوهنوردی بدون فریم به دلیل سبک و راحت بودن، برای صعودهای یک روزه مناسب می باشد.

نکات مهم خرید کوله پشتی کوهنوردی

منظور از لیتر در کوله پشتی چیست؟

یکی از نکات مهم خرید کوله پشتی کوهنوردی توجه به ظرفیت آن است، اما منظور از لیتر در کوله پشتی چیست؟

منظور از لیتر در کوله پشتی همان حجم کوله می باشد. حجم کوله کوهنوردی معمولا از ۲۰ تا ۳۰ لیتر در کوله پشتی شروع شده و به بالای ۷۰ لیتر می‌رسد.

کوله پشتی که برای کوهنوردانی طراحی شده که به مدت دو روز در مسیر هستند، حدود ۳۰ تا ۴۰ لیتر در کوله پشتی حجم دارند و از امکانات آنها می‌توان به قابلیت پوشش ضد آب، سیستم پشتی مناسب و قابلیت تنظیم اشاره نمود.

کوله پشتی که برای حمل و نقل اقلام مورد نیاز سه روز مناسب است، حدود ۴۰ تا ۵۰ لیتر در کوله پشتی حجم داشته و از نظر امکانات تفاوتی با مدل قبلی ندارند.

کوله پشتی که برای حمل و نقل اقلام مورد نیاز بالای ۳ روز مناسب است، حدود ۵۰ تا ۷۰ لیتر حجم داشته و برای طی کردن مسیرهای حرفه‌ای و طولانی مناسب می باشند. همراه بردن این مدل در سفرهای یک روزه منطقی نیست چون وزن بالایی داشته و جای زیادی را نیز اشغال می‌نماید.

وزن کوله کوهنوردی، از مهمترین نکات خرید کوله می باشد:

دلیل مهم آن است که کوله سنگین شما را خسته می‌نماید، تعادلتان را از کم نموده، نفس‌کشیدن را دشوار کرده و اجازه نمی‌دهد به آسانی حرکت نمایید. چنین مسئله ای در محیطی مانند کوهستان که حرکت سریع و کارآمد برای مقابله با خطرات مسیر، حرف اول را می‌زند، باعث ایجاد مشکل برای شما می شود.

اما نکته دیگر این است که کوهنوردی به ابزارها و لوازم مهمی نیاز داشته و هرچه روزهای بیشتری را قرار است در کوهستان بگذرانید، به لوازم بیشتری هم لزوما نیاز خواهید داشت. به‌همین‌ علت همه تلاش طراحان این بوده که تا جایی که ممکن است خود کوله‌ها را سبک‌تر تولید نمایند.

بدانید که وزن کوله پشتی کوهنوردی از نکات مهم خرید کوله پشتی کوهنوردی است و باید بدانید که متناسب با قدرت عضلات شما باشد. به این فکر نمایید که آیا وقتی آن را پر از لوازم موردنیاز کردید، باز هم حمل آن برایتان آسان است یا خیر. لذا به‌دنبال کوله‌هایی با طراحی ساده‌تر باشید. هرچه مدل کوله ساده‌تر باشد کوله وزن کمتری را خواهد داشت.

دوام کوله پشتی کوهنوردی

دوام‌پذیری کوله، کیفیت پارچه و استحکام اجزا:

دوام پارچه کوله با توجه به وزن آن:

وزن پارچه کوله و دوام آن با هم ارتباطی مستقیم دارند. دوام پارچه‌های سبک‌تر به‌طورکلی نسبت به پارچه‌های سنگین‌تر کمتر می باشد. اینکه این دوام و ماندگاری کوله شما چه مقدار باید باشد، به نوع فعالیت شما به‌عنوان یک کوهنورد بستگی دارد وزن پارچه در انواع کوله پشتی کوهنوردی متفاوت است.

در مسیرهای صخره‌ای که به صعودهای فنی نیاز دارید، پارچه بیرونی کوله سریع‌تر خراب می‌شود. هنگام صعود به زوایای تنگ، کوله به بدنه دیواره‌های صخره‌ای مالیده می‌شود. این امر باعث خراشیدگی، پارگی و ساییدگی پارچه کوله می‌شود.

صعود به قله‌های یخی و برفی معمولا مشکل چندانی برای پارچه کوله ایجاد نمی‌کنند.

با توجه به این موارد باید تصمیم بگیرید که سبک‌بودن کوله برایتان مهم‌تر است یا دوام آن.

دوام پارچه کوله با توجه به نوع آن:

برای تشخیص دوام پارچه باید مفهوم دنیر (denier که با d نشان داده می‌شود) را بدانید. دنیر واحد اندازه‌گیری ظرافت الیاف پارچه است. هرچه دنیر پارچه بالاتر باشد، دوام آن بیشتر است و البته به‌معنای سنگین‌تر بودن آن هم هست. برای درک این تفاوت، نایلون به‌کاررفته در یک ساک ورزشی یا مسافرتی بزرگ (با دنیر حدود d۱۰۰۰) و نایلون چادر (با دنیر حدود 10d) را در نظر بگیرید.

پارچه‌های مختلف ویژگی‌های متفاوتی دارند. بیشتر کوله‌ها از نایلون ریپستاپ (ripstop) که بافتی چند سویه دارد و به‌راحتی پاره نمی‌شود و دربرابر پارگی بسیار مقاوم‌تر از خود نایلون است تهیه می‌شوند.

برای اینکه یک موازنه بین وزن و دوام کوله وجود داشته باشد، بهترین انتخاب کوله‌هایی هستند که از پارچه‌های ترکیبی درست شده‌اند. به این صورت که پارچه‌های مقاوم‌تر در پنل‌های زیرین و کناریِ کوله به کار رفته باشند و در قسمت بالا، جلو و سرپوش آن که پارگی و ساییدگی در آنها کمتر اتفاق می‌افتد از پارچه‌های سبک‌تری استفاده شده باشد.

دوام پارچه کوله ضدآب

برای تشخیص مقاومت و دوام کوله ضدآب، باید به طول عمری که تولید کننده برای آن در نظر گرفته است، استناد نمایید.

پارچه‌های نایلون به خودی خود ضدآب نیستند، به‌همین‌ علت در داخل آنها یک لایه پلی‌اورتان قرار می‌دهند. این لایه به‌مرور زمان تخریب و فرسوده می‌گردد و مقاومت کوله را در برابر آب کاهش می‌دهد. بنابراین ضدآب بودن کوله به عمر این لایه درونی بستگی دارد و از نکات مهم خرید کوله پشتی کوهنوردی است.

دوام اجزای تشکیل‌دهنده کوله

به‌جز پارچه کوله، اجزای آن ازجمله قلاب‌ها، سگک‌ها و اتصالات برای تبر یخ و سایر ابزارها هم باید بادوام باشند. هریک از این اجزا با مشکل روبه‌رو شوند، برای شما قطعا دردسر ساز خواهد شد. به‌عنوان مثال، اگر اتصالات تبر یخ مقاوم نباشند و بشکنند، از کوه پرت خواهید شد. به‌همین‌دلیل حلقه‌ها و اتصالات مربوط به ابزارهای کوهنوردی باید از همه مقاوم‌تر و بادوام‌تر باشند.

به‌دنبال کوله‌ای باشید که اجزای محکم ولی ساده‌ای داشته باشد. هرچه اجزای کوله ساده‌تر باشند قطعا بادوام‌ترند. بااین‌حال در بیشتر کوله‌ها، می‌توان به‌راحتی سگک یا قلاب‌ها را جایگزین نمود. تنها جزئی از کوله که تعویض یا تعمیر آن بسیار دشوار است و ممکن است دردسرساز شود، زیپ‌های آن است. به‌همین‌دلیل بهتر است کوله‌ای را انتخاب نمایید که از زیپ‌های طولانی در بدنه آن استفاده نکرده باشند و سر زیپ های استیل و مقاوی در تولیدش استفاده شده باشد.

اجزای کوله پشتی کوهنوردی

سازگاری کوله با فیزیک بدن شما

یکی از اشتباهات بزرگی که بیشتر افراد درهنگام خرید کوله کوهنوردی مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند قد کوله حتما باید با قد خودشان متناسب باشد.

نکته مهم این است که چیزی که برای متناسب‌بودن کوله با فیزیک بدن شما باید در نظر بگیرید، اندازه نیم‌تنه و عرض مفصل ران (باسن کوچک) در قسمت لگن است.

بیشتر برندهای خوب جدول اندازه‌ها را به شما ارائه می‌نمایند که به شما کمک نموده تا نوع مناسب کوله را انتخاب نمایید. پس از انتخاب، حتما باید همه بندها و تسمه‌های اصلی را بسته و اگر احساس نمودید با آن راحت هستید آن را تهیه کنید. وقتی کوله کاملا مناسب باشد، بعد از پرشدن آن با لوازم موردنیازتان، مقدار زیادی از فشار روی بدن شما کاهش پیدا خواهد کرد.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.